Obecnie wiele formalności możemy załatwić przez internet. Coraz więcej Polaków decyduje się na złożenie deklaracji podatkowej za pośrednictwem dedykowanych programów lub stron rządowych. Należy jednak wiedzieć, że wysłanie jakiegoś dokumentu nie jest równoznaczne z jego złożeniem. Dlatego powstało UPO, czyli Urzędowe Potwierdzenie Odbioru, które informuje, że zeznanie podatkowe trafiło do właściwego organu. O czym dokładnie mowa w praktyce? Podpowiadamy.

Czym jest UPO?

UPO to skrót od Urzędowego Poświadczenia Odbioru. Pod nazwą tą kryją się różne dokumenty generowane podczas przesyłania formularzy za pomocą internetu do organów administracji publicznej. W przypadku wysyłki różnego rodzaju druków przez ePUAP w momencie, kiedy wpłyną one do skrzynki podawczej podmiotu, otrzymujemy UPP, czyli Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia.

Z kolei, kiedy przesyłamy pismo, które wymaga np. podpisu elektronicznego odbiorcy, otrzymujmy UPD, czyli Urzędowe Poświadczenie Doręczenia. Ostatnim, najczęściej spotykanym, zwłaszcza w administracji skarbowej dokumentem jest UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru.

UPO generowane jest tylko wtedy, kiedy pismo w formie elektronicznej zostanie prawidłowo dostarczone. Oznacza ono, że wszelkie pola są wypełnione prawidłowo, a deklaracja dotarła do wybranego urzędu. W przypadku składania PIT-ów w formie tradycyjnej taki dokument nie jest generowany.

Jak pobrać UPO?

UPO powinno być dostępne do pobrania na stronie internetowej za pośrednictwem której przesyłaliśmy formularz PIT. Jeżeli wszystkie pola zostały wypełnione poprawnie i druk trafił do urzędu, wówczas UPO otrzyma kod 200 i będzie można je ściągnąć na dowolny nośnik. W dokumencie tym muszą znaleźć się dane takie jak: nazwa odbiorcy do którego kierowano formularz, a także data i godzina jego doręczenia i wygenerowania UPO.

W sytuacji, kiedy nie otrzymamy UPO, powinniśmy upewnić się, czy deklaracja została złożona prawidłowo i czy dotarła do odbiorcy. W tym celu należy skorzystać z numeru referencyjnego, który został nam przyznany zaraz po wysłaniu dokumentu. Następnie należy go wpisać w wyszukiwarkę urzędowych poświadczeń odbioru. Kiedy nie posiadamy tego numeru, musimy skontaktować się z wybraną jednostką.

Jeżeli UPO posiada status 200, wówczas deklaracja została złożona prawidłowo, ale może mieć ono również inne kody, oznaczające na przykład niedostarczenie formularza, lub jego odrzucenie. Należy pamiętać, że UPO należy przechowywać przez okres 5 lat od końca roku, którego dotyczył przesłany formularz.

Dodaj komentarz