Kiedy potrzebujemy gotówki, udajemy się do bankomatu. Procedura zawsze jest taka sama – wkładamy kartę, wpisujemy PIN i zaznaczamy odpowiednią kwotę. Co jednak, gdy zamiast wypłaty pieniędzy bankomat wstrzymuje naszą kartę. Co powinniśmy zrobić? I przede wszystkim jak odzyskać kartę?

Nie odchodźmy za szybko od bankomatu

Jeżeli już przytrafi nam się taka sytuacja i bankomat wstrzyma naszą kartę, nie możemy szybko dać za wygraną. Warto chwilę poczekać przy bankomacie, bowiem urządzenie może się samoczynnie zrestartować, zacząć pracować tak jak zawsze i wysunie naszą kartę. Jeżeli od razu odejdziemy, może dojść do sytuacji, gdzie bankomat wysunie naszą kartę i dostanie się ona w obce ręce.

Zgłośmy awarię bankomatu

Jeżeli uda nam się odzyskać kartę, mimo wszystko powinniśmy zgłosić awarię, nawet gdy trwała tylko parę minut. Każdy bankomat posiada informację wraz z numerem telefonu do operatora, pod który możemy zadzwonić. W biurze obsługi klienta zgłaszamy awarię, dzięki czemu szybko zostanie naprawiona. W sytuacji gdy karta nie zostanie nam zwrócona przez bankomat, powinniśmy ją od razu zastrzec.

Zastrzeż kartę

W momencie gdy bankomat nie odda nam karty, niezwłocznie powinniśmy ją zablokować. Jeżeli uda nam się odzyskać kartę, może zająć to trochę czasu, na dodatek nie możemy być pewni, że karta nie znajdzie się w niepowołanych rękach. Kartę możemy zastrzec na trzy sposoby:

  • możemy zastrzec kartę w aplikacji mobilnej;
  • zastrzec kartę na infolinii banku;
  • zastrzec kartę w oddziale banku.

Musimy także pamiętać, że w momencie zastrzeżenia karty nie będziemy mogli dłużej z niej korzystać. Koniecznością będzie wyrobienie nowej karty i aktywowanie jej. Te i inne informacje można uzyskać także tutaj https://pozabankowosc.pl/dlaczego-bankomat-wciagnal-karte/.

Pamiętajmy, że w chwili, gdy zawiodą nas wszystkie opcję, mamy możliwość zablokowania dostępu do karty poprzez kontakt z linią ogólnopolską. Infolinia ta została uruchomiona przez Polski Związek Banków.

Inne ważne aspekty dotyczące karty

W sytuacji gdy nie uda nam się odzyskać zatrzymanej karty i zostanie ona zastrzeżona, warto także sprawdzić swoje konto. Niestety może się tak zdarzyć, że przed zablokowaniem karty i zgłoszeniem tego bankowi ktoś zdąży z niej skorzystać. Jeżeli w historii zauważymy jakieś transakcje, których nie wykonywaliśmy lub bankomat mimo połknięcia karty obciążył nasze konto, od razu powinniśmy zgłosić to naszemu bankowi. W większości takich przypadków uda nam się odzyskać utracone pieniądze.

Reasumując, bankomat może zatrzymać naszą kartę nie tylko w przypadku awarii urządzenia, na którą nie mamy żadnego wpływu. Do zatrzymania może dojść nawet przez naszą nieuwagę, gdy nie wyjmiemy karty wystarczająco szybko – są to standardowe procedury bankomatów.

Wówczas karta zostanie wciągnięta z powrotem, a transakcja anulowana, by nie wpadła w niepowołane ręce. Warto sprawdzić datę ważności na swojej karcie, a także to, czy nie jest uszkodzona – w tych przypadkach karta zostaje zatrzymana automatycznie. Przede wszystkim pamiętajmy swój PIN, jako że trzykrotna pomyłka będzie skutkowała zablokowaniem.

Dodaj komentarz